Ieškoti

Kaip apsisaugoti nuo nepageidaujamų laiškų?

0 komentarų
Paskelbta: 2019-02-14 | Atnaujinta: 2020-03-31 | Parašė: Vytenis | Užtruksite: 7 min.
Pašto dėžutė su užrašu NO SPAM

Ankstesniame straipsnyje (jį galite rasti šiame puslapyje) pateikėme kelis būdus, kaip apsaugoti savo pašto dėžutę, kad niekas negalėtų apsimesti ja ir siųsti nepageidaujamų (angl. spam) laiškų apsimesdamas Jumis. Tai yra pirmi žingsniai norint sumažinti brukalų tipo laiškų gavimą.

Daugelis pašto paslaugos tiekėjų suteikia papildomą programinę įrangą, kuri padeda sumažinti gaunamų nepageidaujamų laiškų kiekį el. pašto dėžutėje. Ši programinė įranga yra vadinama el. pašto filtrais. Šiame straipsnyje apžvelgsime el. pašto filtrų veikimo principus bei suteikiamas funkcijas. Tačiau prieš pradedant naudotis pašto filtru yra naudinga žinoti, kaip gali atrodyti SPAM laiškų turinys.

Nepageidaujamus el. laiškus galime skirtyti į du pagrindinius tipus – reklaminiai laiškai, kuriais reklamuojama prekė ar paslauga bei apgaulingi (angl. phishing)  laiškai, kuriais siekiama įtikinti Jus atlikti tam tikrus veiksmus. Apgaulingų laiškų siuntėjų tikslas yra gauti iš Jūsų finansinės ar kitokio tipo naudos. Reklaminius laiškus atpažinti nėra sudėtinga, nes juose ganėtinai aiškiai pateikiama informacija apie reklamuojamą prekę ar paslaugą, tačiau apgaulingų laiškų turinys gali nesukelti Jums įtarimo, todėl svarbu mokėti atskirti šiuos laiškus. 

Kaip atpažinti apgaulingus laiškus?

Apgaulingų laiškų siuntėjai nuolatos stengiasi pateikti turinį kuo įtikimiau, tačiau tokiuose laiškuose dažniausiai:

  • Prašoma atsidaryti pateiktą nuorodą, kurioje neva rasite Jums naudingą/įdomią informaciją;
  • Prašoma atsisiųsti prisegtą failą ir patikrinti jo turinį. Atsidarius tokį failą į Jūsų kompiuterį Jums nežinant yra įrašomas virusas ir vėliau kompiuterio resursai naudojami žalingai veiklai vykdyti;
  • Prašoma prisijungti prie el. bankininkystės teigiant, kad neva yra problemų dėl Jūsų paskyros. Atsidarę pateiktą nuorodą Jūs būnate peradresuojami į kitą svetainę, kuri apsimeta Jūsų banku. Suvedus prisijungimo duomenis jie būna pasisavinti trečiųjų asmenų;
  • Prašoma pervesti atitinkamą sumą pinigų už tam tikrus veiksmus. Pavyzdžiui, teigiama, kad Jūsų domeno galiojimas yra neva pasibaigęs ir prašoma sumokėti tam, kad domenas nebūtų išjungtas;
  • Teigiama, kad el. pašto dėžutės talpa yra neva išnaudota ir prašoma atidaryti tam tikrą nuorodą (atidarius nuorodą būnate peradresuojami į netikrą svetainę). Ten prašoma suvesti el. pašto dėžutės duomenis tam, kad būtų „padidinama“ dėžutės talpa;
  • Teigiama, kad laimėjote prizą ir prašoma apmokėti prizo pristatymo sąskaitą.

Be abejo, pasitaiko ir įvairių kitų apgavystės būdų. Dažniausiai tokie laiškai siunčiami anglų kalba, tačiau būna atvejų, kad laiškas išverčiamas ir į lietuvių kalbą. Laiško siuntėjo adresas gali būti nurodomas visai kitas, nei tikrasis, tam, kad Jums tai nesukeltų įtarimo.

Nepageidaujamų laiškų siuntimą gana greitai pastebi viešieji juodieji sąrašai, kurių paskirtis – informuoti el. laiškų filtrus apie konkretaus siuntėjo veiklą ir stabdyti tokius laiškus nukreipiant juos į brukalų katalogą. Todėl norint, kad Jūsų nepasiektų tokio tipo laiškai, rekomenduojame naudoti el. pašto filtrus, kurie tikrindami juoduosius sąrašus bei pasitelkdami pažangius algoritmus, nustato ar siunčiamas laiškas yra pageidaujamas.

Standartinis el. pašto filtras

Visiems serveriai.lt ir hostingas.lt klientams, užsisakiusiems talpinimo planą, kartu automatiškai aktyvuojamas standartinis brukalų filtras. Filtras patikrina gaunamus laiškus prieš juos pristatant į gavėjo dėžutės gautųjų katalogą. Atliekami tokie veiksmai su laiškais:

  • Patikrinami ir pristatomi į brukalų katalogą jeigu:
    • Siuntėjo domenas įtrauktas į viešuosius juoduosius sąrašus;
    • Siuntėjo išorinis IP adresas įtrauktas į viešuosius juoduosius sąrašus;
    • Siuntėjo domeną aptarnaujantis serveris įtrauktas į viešuosius juoduosius sąrašus;
    • Laiško turinyje yra naudojamas domenas aptarnaujamas serverio, kurio IP adresas yra įtrauktas į viešuosius juoduosius sąrašus.
  • Patikrinami ir atmetami jeigu:
    • Siuntėjo adresas/domenas įtrauktas į privatų kliento sudarytą juodąjį sąrašą.
  • Netikrinami ir automatiškai pristatomi į gautųjų katalogą jeigu:
    • Siuntėjo adresas/domenas įtrauktas į privatų kliento sudarytą baltąjį sąrašą.

Filtro juodąjį bei baltąjį sąrašą galite prisitaikyti pagal savo norus – bet kuriuo metu pridėti ar pašalinti el. pašto adresus ar domenus (įtraukus domeną bus atmetami visi laiškai, kurių siuntėjai naudos nurodytą domeną). Klientams, kuriems reikalingas funkcionalesnis filtras, siūlome rinktis Profesionalaus el. pašto filtro paslaugą

Profesionalus el. pašto filtras

Profesionalaus el. pašto filtras suteikia galimybę labiau kontroliuoti gaunamų laiškų srautą – sekti ir pagal individualius nustatymus rūšiuoti kiekvieną Jums siunčiamą laišką. Gaunami laiškai visų pirma pristatomi į filtro serverį, kuriame yra patikrinami ir persiunčiami į el. pašto dėžutę. Šis filtras yra ypač naudingas, jeigu Jūs gaunate didelį kiekį laiškų ir darosi sunku atskirti, kurie laiškai yra pageidaujami. Naudojant šį filtrą Jūs galėsite:

  • Nustatyti filtravimo griežtumą visoms el. pašto dėžutėms.
  • Kiekvienai el. pašto dėžutei pritaikyti skirtingus filtravimo kriterijus.
  • Sudaryti privatų baltajį/juodąjį laiškų gavėjų bei siuntėjų sąrašą.
  • Naudotis el. laiškų karantinu, kuriame bus sustabdomi įtartini laiškai. Šiuos laiškus galėsite praleisti, atmesti ar atlikti kitus veiksmus su kiekvienu sustabdytu laišku.
  • Gauti išsamias gaunamų laiškų ataskaitas į norimą el. pašto dėžutę.
  • Apmokyti filtrą, kokie laiškai turėtų būti stabdomi ir kokie turėtų būti praleidžiami.
  • Peržiūrėti gaunamų laiškų išrašus.
  • Sukurti konkrečias taisykles, kuriose būtų nurodoma, kaip filtras turi elgtis su gaunamais laiškai. Taisyklės gali būti taikomos kiekvienai el. pašto dėžutei atskirai arba visoms iškart.
  • Apriboti laiškų, kurie turės prisegtus nepageidaujamus failus, gavimą.
  • Peržiūrėti gaunamų laiškų statistiką.
  • Nustatyti, kokio dydžio laiškai turėtų būti atmetami.

Visos šios el. pašto filtro funkcijos padės apsisaugoti nuo nepageidaujamų laiškų ir ilgainiui galėsite sumažinti tokių laiškų gavimą iki minimumo. Tačiau jeigu pasitaikytų situacija, kai gaunate įtartiną laišką, tačiau sunku nustatyti ar tai yra apgaulingas laiškas, vertėtų peržiūrėti laiško antraštes, kurių peržiūros informacija pateikiama toliau.

Laiškų antraščių peržiūra

Nepageidaujamų laiškų siuntėjų el. laiškų siuntimo būdus vis sunkiau aptinka net ir el. pašto filtras. Naudojant el. laiškų filtrą taip pat gali pasitaikyti situacija, kad gausite laišką, kuris atrodys įtartinai. Todėl negalite aklai pasitikėti tik laiškų filtru ir turite patys patikrinti laišką prieš atliekant veiksmus, nurodytus įtartino laiško turinyje.

Visais atvejais, gavus įtartiną laišką, siūlytume pirmiausia peržiūrėti laiško antraštes. Tai padaryti galite kiekvienoje pašto programoje arba naudojantis paštu naršyklėje. Informaciją, kaip peržiūrėti laiškų antraštes, rasite mūsų pagalbos puslapyje.

Pavyzdžiui, gautame laiške teigiama, jog Jūsų el. pašto dėžutė yra „nulaužta“ ir nurodoma, kad pats laiškas išsiųstas iš Jūsų dėžutės. Tokiu atveju reikėtų patikrinti  laiško antraščių eilutę, kurioje nurodama, iš kokios dėžutės yra siunčiamas laiškas. Kadangi antraštės nurodomos anglų kalba, dažniausiai naudojama reikšmė yra Sender (liet. Siuntėjas). Šioje eilutėje nurodomas tikrasis laiško siuntėjo adresas. Tai padės nustatyti ar nėra apsimetama Jūsų el. pašto dėžute.

Jeigu vis dėlto nepavyksta nustatyti ar laiškas yra tikras, ar apgaulingas, laiško antraštes su turiniu  galite atsiųsti mūsų IT specialistams el. paštu info@iv.lt, kurie patikrins ar šiuo laišku nėra stengiamasi Jus apgauti.  

Grįžti į sąrašą
0 komentarų
    Parašyti komentarą
    Atšaukti atsakymą